Svečano otvaranje izložbe “Paralelna realnost“ Jelene Jelače
festival, krokodil, jezici, region, pisci, prevodioci, knjizevnost, konferencija, debate,
17191
post-template-default,single,single-post,postid-17191,single-format-standard,bridge-core-3.0.5,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-29.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-27178

Svečano otvaranje izložbe “Paralelna realnost“ Jelene Jelače

Svečano otvaranje izložbe “Paralelna realnost“ Jelene Jelače

Subota 9. mart, 20h – Otvaranje martovske KROKODILove izložbe: ”Jelena Jelača,“Paralelna realnost“
Trajanje izložbe: 09/03-06/04. 2019.
KROKODILov Centar za savremenu književnost
Karađorđeva 43 (ulaz iz Bašte)
Ulaz slobodan.
Izložba je prodajnog karaktera.

U subotu 9. marta u 20 sati u KROKODILovom Centru za savremenu književnost na adresi Karađorđeva 43, biće otvorena izložba Jelene Jelače pod nazivom “Paralelna realnost “. Izložba je prodajnog karaktera i trajaće do 6. aprila.

Jelena Jelača (1973) završila je Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu 1998. godine gde je i magistrirala 2000. godine. Izlaže grupno i samostalno od 1994. u zemlji i inostranstvu. Bavi se položajem jedinke u odnosu na društvo, (re)konstruisanjem identiteta, rodnim odnosima u kontekstu kulturološke i psihološke dimenzije. Dominantni motiv je portret uz prisustvo autobiografskih detalja. Promišljanje karaktera i dar za pojedinosti odraz su intuitivne prirode umetnice i doprinose da portrete Jelene Jelače svrstamo među najuspešnija dela ove vrste na domaćoj umetničkoj sceni.

“U nazivu izložbe Jelene Jelače “Paralelna realnost”, reč realnost ukazuje da su svi prisutni elementi utemeljeni u stvarnom ličnom iskustvu autorke. Porterti ličnosti bliskih autorki na srebrnoj pozadini zauzmaju veći deo postavke. Precizno definisanje karaktera i dar za pojedinosti odraz su inteligentne i intuitivne prirode ove umetnice. Oni su svesno izabrani i već ih ta činjenica čini ikoničnim. Ako osoba nije sama po sebi ikona, ona to postaje u očima i delu umetnika. Ponekad to znači da kroz njih umetnik predstavlja i deo sebe. Na taj način autoportret umetnice predstavlja mesto preseka u kojem ona traži odgovarajuće sopstveno stanje – najpribližnije idealu – koje se u samom procesu slikanja menjalo zajedno sa slikom. O tome svedoči video rad koji beleži faze u procesu nastajanja jedno od dela na ovoj izložbi. Ovo zatvoreno ali istovremeno komunikativno kraljevstvo vođeno je feminističkim političkim programom kojim se problematizuju rodne podele uloga i veliča individualnost – pravo svake jedinke da bude slobodna i ostvarena, i suprotstavi se dominantnom patrijahalnom vrednosnom sistemu prisile.
U svetu u kome se ženi i dalje kao najznačajnija uloga priprisuje materinstvo, a njena seksualnost je resurs kojim neprikosnoveno raspolaže potrošačko društvo, autoportret umetnice u dugoj crvenoj haljini (boja krvi, menstruacije, vladarke) sa svinjom (nevina žrtva) u krilu opominje na ovaj problem i podvlači značaj ženskog principa. Motiv burke, simbol sankcionisanja individualnosti, pojavljuje se na više mesta. Prirodnost i neminovnost osnovnih životnih procesa ilustruju slike svinja i dece pružajući ovozemaljski okvir celoj postavci.
Boravak u paralelnoj realnosti Jelene Jelače predstavlja jedinstveno iskustvo za posmatrača i omogućuje mu da spozna neka od važnih pitanja koja autorka ovom izložbom otvara.“

Ksenija Marinković, istoričarka umetnosti