16 Jun Urota za sreću u gradovima je literatura- Izveštaj sa svečanog otvaranja petnaestog KROKODIL festivala
Sinoć je u dvorani Kulturnog centra Beograda u prepunoj bioskopskoj sali otvoren petnaesti po redu festival KROKODIL, pod sloganom ,,Prostori slobode”.
Svečano otvaranje festivala po više stavki bilo je oneobičeno u odnosu na prethodne godine. Zbog kiše koja u Beogradu gotovo neprestano pada već dva dana, otvaranje festivala ove godine se održalo u dvorani Kulturnog centra. Nakon kratkog osvrta na prethodnih petnaest godina, Vladimir Arsenijević i Milena Berić iz KROKODILa najavili su ovogodišnji program, koji pored glavnog, večernjeg programa ove godine pruža bogat dnevni sadržaj u tri zone: pop, debatnoj i dečijoj i gejming.
Pošto su publiku ukratko obavestili o predstojećim aktivnostima i pozvali je da se pridruži istima, Vladimir i Milena su najavili program večeri – čitanje dramskog teksta ,,Urotnici” koji su priredili Igor Štiks i Vladimir Arsenijević. Osvrnuli su se na njegov nastanak skoji je potekao od ideje o zajedničkom jeziku te književnosti jednog jezika na prostorima našeg regijona, preko Deklaracije o zajedničkom jeziku, do nastanka edicije Zajednička čitaonice u kojoj se nalaze tekstovi eminentnih jugoslovenskih pisaca prošlog, ali i ovog veka. Na binu je pozvan i Igor Štiks, koji je publiku pozvao da poseti izložbu Lavirint 90ih u prostoru Miljenko Dereta. On je takođe govorio o ideji Zajedničke čitaonice koja je dovela do nastanka dramskog teksta ,,Urotnici” objedinjujući devet autora sa jugoslovenskih prostora koji su obeležili XX vek i devet njihovih tekstova, stavljajući ih u zajednički kontekst čime su Igor Štiks i Vladimir Arsenijević napravili svojevrsnu ,,književnu urotu da bi se stvorila ideja bolje budućnosti”. Kako je prvo, premijerno čitanje ovog scenarija izvedeno u decembru prošle godine u pozorištu Atelje 212, oni su naglasili da je postava koju publika gleda glumaca nova, kao i dramatizacija te da se ovaj tekst neprestano razvija.
Ovime je festival zvanično otvoren i predstava je mogla da počne.
Glumačku postavku koju smo imali priliku da gledamo činili su: Svetozar Cvetković (u ulozi Bogdana Bogdanovića), Katarina Žutić (u ulogama Daše Drndić, Borke Pavićević i Svetlane Slapšak), Dejan Dedić (u ulozi Miroslava Krleže, Mirka Kovača i Predraga Matvejevića) kao i Marko Grabež (u ulogama Semezdina Mehmedinovića, Aleksandra Hemona i Danila Kiša). Režiju za ovo dramsko čitanje radio je Boris Liješević.
Jedinstvenost ovog modernog dramskog pozorišnog oblika bila je u tome što je reditelj bio gotovo podjednako aktivan član izvođenja kao i glumci, čitajući one delove u tekstu koji se odnose na opise ambijenta, situacije i slično. U sat i petnaest minuta, koliko je trajalo dramsko čitanje, publika je imala priliku da vidi svojevrsno poigravanje sa vremenom i prostorom, da posmatra autore, čija dela su nadaleko poznata, kao obične ljude, kako promišljaju, razgovaraju o književnosti, politici, istoriji, ali se i šale, smeju, čime su ,,spušteni na zemlju” i izjednačeni sa čitaocima.
Tekst se sastoji iz tri dela i epiloga, a Svetozar Cvetković u ulozi Bogdana Bogdanovića vodio je ostale aktere priče, ali i publiku, kroz vremena i prostore poput Danteovog Vergilija. Bogat brojnim intertekstualnim elementima, isprepletan u vremenu i prostoru tekst i izvođenje se završava porukom da je ,,urota za sreću u gradovima literatura” i da su pisci i njihove velike misli, ma koliko (ne)prepoznate u tom trenutku, ono što živi, a da je sve ostalo, poput politike prolazno.
Gromoglasnim aplauzom publika je pozdravila glumce i reditelja, čime je prvo veče festivala završeno.
Teodora Aćimović,
KROKODILova novinarka na dan
Photo Creds Alex Dmitrovic