07 May The WORD LITERARY FORUM
The WORD LITERARY FORUM, projekat je govorne poezije koji zajednički realizuju Međunarodni književni festival POLIP (10 – 13, 2019 / Priština), festival KROKODIL (7 – 9 jun, 2019 / Beograd) i Pokret govorne poezije Bern ist ueberall (Bern). Mladi učesnici, pesnici i pesnikinje debitanti su pored preformansa učestvovali i u radionicama o izvedbenoj poeziji, performativnoj poeziji i književnosti, kao i prezentaciji istih pred publikom. Radionice su bile održane od 5. do 9. juna 2019. u Beogradu, u okviru književnog festivala KROKODIL. Voditelji radionica su bili Dragan Protić Prota (Škart, Pesničenje), Špetim Seljmani (pesnik i glumac iz Prištine) i Ariane fon Grafenrid (Bern ist ueberall).
O programu: reči na bini, a ne na papiru: tri internacionalna književna igrača sarađuju na promociji govorne poezije. “Govorna poezija” je u međuvremenu postala žanr za sebe, žanr koji opisuje autore koji predstavljaju književnost kroz performans na bini. Oni javno dižu glas. Pričaju priče iz svakodnevice. Upliću se u multilingvističke epove. I najvažnije od svega, strastveni su kad je reč o temama iz kulture, temama koje su njima i njihovoj publici važne. Govorna poezija je način življenja u demokratskoj kulturi, kao i uživanje u slobodi govora. Tri grada, Beograd, Bern i Priština su prve stanice na putu.
Biografije voditelja:
Ariane von Graffenried je autorka sa doktoratom iz studija o pozorištu, piše tekstove za scenu, radio, novine, kao i naučne tekstove. Član je nagrađivane grupe pisaca “Bern ist überall”. Od 2005. godine kao umetnica govorne reči nastupa u duu “Fitzgerald & Rimini” zajedno sa muzičarom Robertom Aeberhardom. Njena najnovija knjiga je “Vavilonski park” (Babylon Park, 2017). U svojim govornim tekstovima, Ariana se razigrano prebacuje sa švajcarskog dijalekta na visoki nemački, sa francuskog na engleski jezik. Prelazi granice jezika ali i geografsku podelu, sjedinjuje estetiku sa društvenom kritikom, fantastične motive sa činjeničnim, duhovito sa sumnjivim. Poslednjih godina radi na međuvezi između književnosti, muzike i preformansa. U bliskoj saradnji sa muzičarom Robertom Aeberhardom (“Fitzgerald & Rimini”), neki od njenih tekstova su postali govorne pesme. Izbor njenih pesama objavljene u knjizi “Vavilonski park” su bile predstavljene na internacionalnim festivalima, prevedene od strane Anne Posten I Pitera J. Bettsa i izvođene od strane “Fitzgerald & Rimini”.
Shpëtim Selmani rođen je 1986. godine u Prištini. Stekao je diplomu na Univerzitetu u Prištini – katedri za umetnost iz Glume. Pored pisanja poezije i romana, takođe redovno igra u pozorišnim preformansima. Njegova najnovija knjiga je “Poezija u vreme Krvi i Beznađa 2010-2017”. Shpëtim trajno piše za alternativni blog S’bunker. On je sanjar kome prividno niko ne treba.
PROTA (Dragan Protic), koosnivač, zajedno sa Đorđem Balmazovićem, grupe ŠKART (rejects/ausschus/scarto), oformljene 1990 u Beogradu. Zajedno sa raznim saradnicima, kroz trajni konstruktivan konflik, ovaj kolektiv upituje bezimenu granicu prelazeći oblik poezije, preformansa, arhitektire, grafike, dizajna, muzike, pozorišta, alternative edukacije i društvenog aktivizma. U konstantnoj promeni prakse, nakon prvih 10 godina od strategije samo-objavljivanja-samo-distribucije na ulicama, ŠKART je pokrenuo dugotrajan process započinjanja i razvijanja novih kolektiva i mreža, kao što su:
- horovi (HORKEŠKART/HORKESTAR (2000-u toku), PROBA/rehearsal (2007/2013) + dečji horovi:: DECA SA MESECA/moon-children (2007-u toku), AprilZMAJun (2010-2013)
- zanatske grupe NEPRAKTIČNE ŽENE/Non-practical Women (2000-u toku)
- festival poezije PESNIČENJE/Poetrying (2008-u toku u preuređenom izdanju
ŠKART je nastupao, imao radionice, izlagao i predavao u Evropi, Aziji i Americi. 2011. godine učestvovao je na Venice Biennial of Architecture sa SEE-SAW / PLAY-GROW (polygon disbalansa, inspirisan Metropolisom – pesmom Vaska Pope) www.skart.rs